Szacuje się, że ponad połowa działających w Unii Europejskiej przedsiębiorstw to firmy rodzinne. Niejednokrotnie mają one wielopokoleniową tradycję, a tajniki rzemiosła przekazywane są z ojców na synów i z matek na córki od lat. Również w Polsce rodzinny biznes kwitnie, a liczba firm zarejestrowanych w tym sektorze sięga nawet 2 milionów. Czym wyróżniają się rodzinne przedsiębiorstwa na tle pozostałych w branży i czy są na tyle konkurencyjne, by przetrwać kolejną generację?
Wartości

Słowem odmienianym przez wszystkie przypadki w rodzinnych firmach jest słowo „wartości”. Podkreśla się znaczenie relacji rodzinnych i ich przełożenia na relacje w firmie. To właśnie firmy rodzinne wskazywane są za wzór etyki w biznesie, lojalności zawodowej i poczucia wspólnoty, które gdzie indziej trzeba wprowadzać poprzez zaawansowane systemy motywacyjne.
Sukcesja

Jednak w rodzinie nie zawsze jest tak słodko. Niektórzy uważają nawet, że z rodziną najlepiej wychodzi się na zdjęciach. Konflikty i napięcia , to druga strona medalu, której nie da się uniknąć wśród bliskich sobie ludzi. Z pewnością dużo negatywnych emocji budzi sukcesja i podział majątku wśród członków młodszego pokolenia. Sukcesorów może być kilku i każdy z nich może rościć sobie prawa do większej schedy. Przeprowadzenie procesu sukcesyjnego wymaga odpowiedniego przygotowania, by nie narazić firmy na rozpad.
Konkurencyjność

Na pewno atutami firm rodzinnych jest odwołanie do tradycji, do regionalnych zwyczajów i gustów klientów. Tajniki produkcji lub wykonywania usług także mogą stanowić o wartości rodzinnego biznesu i zapewnić mu niezachwiana pozycję na rynku. W końcu w obliczu wydłużającego się życia seniorów i niewydolności systemu emerytalnego, firmy rodzinne mogą zapewniać bezpieczeństwo na przyszłość dla wszystkich ich członków.