0

Stres w pracy – dobry czy zły?

Goniące terminy, ciągłe niezadowolenie szefa, nieporozumienia między współpracownikami – często te i inne czynniki wpływają na pojawienie się stresu w życiu zawodowym. Warto pamiętać, że stres w pracy nie musi być zły. Jest to całkiem normalne zjawisko, jednak warto mieć nad nim kontrolę.

Organizm ludzki może reagować stresem na wiele czynników. Towarzyszące mu napięcie jest jak najbardziej zdrowe – powoduje, że człowiek jest w „stanie gotowości” i może sprostać trudnym sytuacjom. Co więcej, to właśnie stres powoduje, że po przezwyciężeniu trudności człowiek odczuwa zadowolenie.

Według ekspertów, stres dzieli się na dwa rodzaje: dystres, który jest nie tylko niezdrowy, ale ogranicza zdolność logicznego myślenia i radzenia sobie z przeszkodami, a nawet codziennego funkcjonowania oraz eustres, dzięki któremu człowiek czuje się zmobilizowany, podekscytowany i gotowy do działania. Pozytywne oblicze stresu sprawia, że po wykonanym zadaniu człowiek odczuwa przyjemną satysfakcję.

Aby stres zamiast paraliżu pomagał w osiąganiu korzyści w życiu zawodowym, należy poddać go kontroli za pomocą najbardziej odpowiednich dla danej osoby sposobów radzenia sobie ze stresem. Mogą to być techniki relaksacyjne lub oddechowe, kontakt z bliskimi osobami, szczegółowe planowanie danego działania lub próba znalezienia pozytywnych aspektów sytuacji, która wywołuje stres. Metod jest wiele, dlatego warto szukać takiej, która będzie najlepiej dopasowana do indywidualnych preferencji. Wtedy może okazać się, że stres z wroga staje się najlepszym sprzymierzeńcem w życiu zawodowym.

Dodaj komentarz