Przekładnie są jednym z najważniejszych wynalazków w dziedzinie mechaniki. Umożliwiają one dowolne zmienianie prędkości oraz siły obrotowej, która jest przekazywana z urządzenia podającego na odbierające.
Sporą popularność zyskały przekładnie popularne, gdyż powszechne dążenie do zmniejszenia wymiarów podczas równoczesnego zmniejszenia kosztów produkcji i uproszczeniu technologii.
Czym jest przekładnia planetarna?
Przekładnia planetarna jest jednym z najbardziej znanych typów przekładni zębatych, jakich cechą szczególną jest zmienianie miejsca położenia osi obrotu dla minimum jednego zębatego koła. Wiąże się to z budowy przekładni planetarnej, jaka składa się z paru kół głównych, kół wewnętrznych, a także kół zainstalowanych tuż na jarzmie, pracujących po dwie lub w większej ilości. Cechą, która najbardziej charakteryzuje przekładnię planetarną jest to, że potrafią one przenosić moc na podstawie trzech wartości przełożenia i dzięki temu przekładnie takie są w stanie przenosić naprawdę sporą moc, a ich budowa jest zwarta, dzięki czemu radzą sobie one z przeniesieniem mocy z silników nawet o ogromnych mocach.
Przenoszenie mocy – właściwości
Planetarna przekładnia jest niewielkich gabarytów, posiada jednak sporo możliwości, co jest dużym plusem przekładni obiegowych. Dzięki zastosowaniu kół centralnych i minimum dwóch kół obiegowych jest możliwe podzielenie przenoszonych obciążeń na koła jakie są osadzone tuż na jarzmie i jakie posiadają niewielki poślizg. Zastosowanie zewnętrznych oraz wewnętrznych umożliwia przenoszenie obciążenia niezwykle dokładnie przy jednocześnie wyjątkowo niskim kosztach wykonania samej przekładni, w związku z tym, iż wspólne zazębianie się tych dwóch kół poniekąd rekompensuje błędy wykonania, a także miększe zęby kół zębatych.
Przekładnie planetarne – zastosowanie
Przekładnie planetarne mają różne zastosowanie. Używane są przede wszystkim tam, gdzie są stosowane silniki o wysokiej mocy, na przykład turbiny, pojazdy szynowe, a nawet okręty i pojazdy budowlane. Są popularne także w obrabiarkach, gdzie jest często obecne chwilowe przeciążenie i często obciążenie nadawane przez materiał obrabiany jest zmienne, co sprawia, iż od przekładni wymaga się sprawnego przenoszenia obciążeń silnikowych nawet wtedy, kiedy te szybko i niespodziewanie wzrastają.