0

Pożegnanie w pracy – jak się zachować?

Z pracy odchodzi współpracownik, przełożony, a może podwładny? Niezależnie od przyczyn odejścia z firmy, warto postarać się o dobrą atmosferę z obu stron. Takie zachowanie świadczy o kulturze miejsca pracy i pozwala oswoić niekiedy napiętą atmosferę.

Odejścia z pracy to normalna sytuacja, z którą większość zatrudnionych już miała lub będzie mieć do czynienia wielokrotnie. Jak się wtedy zachować? Wbrew pozorom nie jest to takie oczywiste, ponieważ okoliczności odejścia z pracy mogą być bardzo różnorodne. Inaczej będzie przebiegało pożegnanie szefa, współpracownika i podwładnego, każde z nich będzie także uzależnione od czasu pracy w danym miejscu i relacji osoby odchodzącej z pozostałymi pracownikami.

Najtrudniejsze są odejścia nagłe, spowodowane konfliktem lub trudną sytuacją w miejscu pracy dla jednego z pracowników oraz odejścia do konkurencyjnych firm, które zaoferowały lepszą ofertę. W takich sytuacjach niekiedy trudno utrzymać przyjazną atmosferę, ale pamiętajmy, że profesjonalizm wymaga panowania nad emocjami i złożenia należnych podziękowań za dotychczasowy czas pracy.

Inaczej wygląda sytuacja w przypadku pożegnania pracownika zwolnionego z powodu redukcji etatów, odchodzącego z powodu zwolnienia lekarskiego czy przenoszonego do innej placówki firmy. Wówczas w dobrym tonie będzie złożenie drobnego podarunku w formie podziękowania, np. kosza ze słodkościami, spersonalizowanego kubka itp. Jeśli relacje towarzyskie z daną osobą na to pozwalają, dobrym pomysłem może być także zorganizowanie imprezy pożegnalnej.

Nieco inaczej będzie wyglądało pożegnanie z powodu odejście na emeryturę. Tutaj można pozwolić sobie na nieco bardziej kosztowny i elegancki podarunek, który będzie podsumowaniem wielu lat pracy w danym miejscu. A co z osobą, która odchodzi z pracy? Trudno wymagać, aby przygotowała upominek dla każdego ze współpracowników, jednak przyniesienie ciasta lub innego drobnego poczęstunku będzie dla wszystkich miłym gestem.

Dodaj komentarz