Pracownik wypełniający z pełnym zaangażowaniem swoje obowiązki od pierwszego do ostatniego dnia pracy to marzenie każdego pracodawcy, dodajmy – marzenie niemożliwe do spełnienia. To naturalne, że nawet najlepszy pracownik od czasu do czasu odczuwa spadki motywacji. Z drugiej strony, pracodawca powinien wiedzieć jak w takich sytuacjach wpływać na jego nastawienie do pracy.
Spadek motywacji pracownika to coś, z czym pracodawcy muszą się liczyć. Mogą pojawić się już po około trzech miesiącach pracy, gdy pozytywne nastawienie związane ze znalezieniem zatrudnienia mija, a pracownik zaczyna przyzwyczajać się do codziennych obowiązków.
Na motywowanie pracowników znużonych pracą jest wiele pozamaterialnych sposobów, które nie będą wiele kosztować, a przyniosą wymierne korzyści. Pierwszy z nich to zadbanie o przyjazną atmosferę w zespole. Chęć przynależności do grupy, akceptacji i współpracy z innymi ludźmi to bardzo ważne ludzkie potrzeby, które motywują do działania.
Bardzo istotnym czynnikiem, który wzbudza w pracowniku chęć do pracy jest zaangażowanie emocjonalne. Jeśli praca wywołuje pozytywne emocje u pracownika, np. jest ona zgodna z jego preferencjami i kwalifikacjami lub powoduje, że identyfikuje się on z celami firmy, w naturalny sposób przekłada się to na podejście do pracy.
Warto także pamiętać o indywidualnych potrzebach pracownika. Być może spadek motywacji wiąże się z niezaspokojonymi potrzebami, np. potrzebą rozwoju. Na motywację mają wreszcie wpływ potrzeby związane z życiem prywatnym. Jeśli obserwujemy spadek chęci do pracy u podwładnego i nie dostrzegamy jego źródła, warto z nim o tym porozmawiać. Może okazać, że problem łatwo rozwiązać, a tym samym dowiedzieć się co najlepiej motywuje go do działania.