Prowadzenie działalności gospodarczej we własnym mieszkaniu to rozwiązanie przyjmowane przez wiele firm jednoosobowych. Szczególnie w początkowej fazie prowadzenia biznesu trudno jest znaleźć środki na wynajęcie osobnego lokalu. Zanim zatem powstanie reprezentacyjna siedziba firmy, wielu biznesmenów umawia się na spotkania z klientami, prowadzi rozmowy marketingowe przez telefon lub przygotowuje oferty przetargowe w zaciszu własnego M-2 i gdzieś między kuchnią, a salonem zawiera umowy handlowe i podpisuje ważne dokumenty.
Co zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu?
Poza oczywistym brakiem opłat za lokal zewnętrzny dodatkowym zyskiem jest możliwość wliczenia niektórych kosztów utrzymania mieszkania w poczet kosztów uzyskania przychodu firmy i w ten sposób obniżyć należny podatek dochodowy. Jest to o tyle kusząca propozycja, że w grę wchodzą praktycznie wszystkie wydatki na mieszkanie, takie jak czynsz opłaty za media, wywóz śmieci, a nawet za internet. Dodatkowo, jeśli przeprowadzony zostanie w mieszkaniu remont lub modernizacja mającą na celu przystosowanie go do prowadzenia działalności gospodarczej, to wszystkie koszty związane z tą inwestycją mogą być wzięte pod uwagę.
Jakie formalności przed odliczeniem kosztów?
Jednak zanim faktycznie przedsiębiorca prowadzący biznes w domu odczuje korzyści finansowe z tego tytułu, czeka go spora ilość formalności i procedur. Przede wszystkim warto wyznaczyć powierzchnię, jaką będzie zajmowało biuro w mieszkaniu. Może to być na przykład powierzchnia jednego z pokoi, a wtedy od jego metrażu trzeba będzie zapłacić inną, wyższą stawkę podatku od nieruchomości. Wyznaczenie jednego pomieszczenia o konkretnej powierzchni pozwoli określić procentowo jego udział w ogólnych kosztach utrzymania mieszkania, a dzięki temu łatwiej będzie wyliczyć konkretne kwoty z faktur za wodę, prąd czy gaz. Trzeba przyznać, że liczba formalności w porównaniu z wysokością korzyści finansowych niektórych młodych biznesmenów deprymuje i nie korzystają z możliwości odliczenia tych kosztów od przychodu.