Współcześnie na polskim rynku powstaje wiele prywatnych gabinetów medycznych. Rozpoczynający swoją karierę zawodową lekarze starają się za wszelką cenę dotrzeć do potencjalnych pacjentów. Choć zgodnie z prawem lekarz nie może reklamować swoich usług, ma możliwość publikowania własnego wizerunku i udzielania informacji. Profesjonalny wizerunek mówi niekiedy więcej niż tysiąc słów, dlatego lekarze coraz częściej współpracują z fotografami biznesowymi. Czym charakteryzują się działania marketingowe w zawodzie lekarza?
Czego nie może zrobić lekarz?
Specyfika zawodu lekarza sprawia, że nie może on pozwolić sobie na bezpośrednią reklamę własnych usług. W praktyce zakaz reklamy oznacza, że lekarz nie ma prawa zachęcać do skorzystania ze swoich świadczeń czy też obiecywać konkretnych rezultatów terapii. Nie może również informować potencjalnych pacjentów o rodzaju sprzętu jaki jest wykorzystywany w jego gabinecie. Niedopuszczalne jest ponadto udzielanie informacji o cenach usług w innych miejscach niż własna strona internetowa.
Na co lekarz może sobie pozwolić?
Za reklamę ze strony lekarza nie uważa się szeroko rozumianej promocji zdrowia, dlatego też ma on możliwość prowadzenia bloga czy nagrywania filmów edukacyjnych. Może on prowadzić działalność w internecie pod warunkiem, że będzie się ona ograniczała do przekazywania odbiorcom samych faktów dotyczących profilaktyki zdrowotnej.
Dlaczego decydujemy się skorzystać z oferty konkretnego lekarza?
Jednym z najważniejszych kryteriów wyboru lekarza są opinie jego byłych pacjentów. Nabieramy zaufania do danego specjalisty, gdy możemy zobaczyć pozytywne efekty jego pracy. Obecnie zasięgnięcie opinii o danym lekarzu jest tak łatwe jak jeszcze nigdy dotąd, gdyż istnieją portale (takie jak między innymi znanylekarz.pl), gdzie publikowane są prawdziwe komentarze pacjentów.
Wizerunek to nie wszystko, jednak ma on duży wpływ na to jak odbierany jest dany specjalista. Będziemy skłonni mu zaufać, jeżeli prezentuje się profesjonalnie. Gdy widzimy osobę, której wygląd nie nasuwa żadnych skojarzeń z zawodem lekarza, prawdopodobnie skorzystamy z jej usług tylko wówczas, gdy będzie się ona cieszyła pozytywnymi opiniami dużej ilości pacjentów. Lekarze, którzy dopiero rozpoczynają swoją karierę i nie mogą pochwalić się licznymi sukcesami zawodowymi, powinni postawić na wizerunek.
Dlaczego lekarz powinien skorzystać z fotografii wizerunkowej?
Stworzenie wizerunku profesjonalisty to pierwszy krok do osiągnięcia sukcesu w zawodzie lekarza. Jeżeli nasz wygląd wzbudza zaufanie, mamy większe szanse na zdobycie pierwszych pacjentów niż ktoś, kto w powszechnym odbiorze nie wygląda jak lekarz. Jeżeli wahamy się przed wykonaniem sesji wizerunkowej, przypomnijmy sobie o efekcie aureoli. Mówi on o tym, że ludzie są skłonni przypisywać negatywne lub pozytywne cechy osobie jedynie na podstawie pierwszego wrażenia (po kilku sekundach wiemy już czy ufamy danemu człowiekowi, czy też wolimy omijać go z daleka).
Gdzie można wykorzystać fotografię wizerunkową?
Zdjęcia będące efektem sesji wizerunkowej warto jest wykorzystać na swojej stronie internetowej (umieszczamy je w zakładce o mnie, gdzie piszemy też o naszym wykształceniu, doświadczeniu zawodowym, sukcesach, itp.).
Obowiązkowo zamieszczamy swoje zdjęcia na portalach dla lekarzy, a także w social mediach. Współcześnie wielu lekarzy prowadzi profile na Instagramie, kanały na YouTube, a nawet profile na Facebooku. W takich miejscach nie może zabraknąć naszych zdjęć.