Firmy i organizacje prowadzą warsztaty szkoleniowe, czy to dla ich beneficjentów, pracowników, klientów czy powierników, ale nie zawsze jest łatwo przekuć swoją wiedzę i doświadczenie w coś, co ma sens dla innych ludzi.
Ten przewodnik pomaga zaplanować, zformatować i przygotować warsztaty dostosowane do różnych stylów uczenia się.
Zdecyduj, czego chcesz, aby twoi uczestnicy się nauczyli
Jeśli nie wiesz, dokąd zmierzasz, nigdy tam nie dojdziesz. Jeśli nie wiesz, czego chcesz nauczać, bardzo ciężko będzie zaprojektować szkolenie lub warsztat.
Spróbuj ustalić 1-3 wyniki szkolenia. Zamiast mówić: „Chcę uczyć ludzi o ziemniakach”, staraj się być klarownym: pod koniec dnia uczestnicy będą:
– wiedzieć, jak sadzić ziemniaki
– wiedzieć, jakie choroby wpływają na uprawy ziemniaków i jak ich unikać
– posiadać wiedzę i narzędzia do realizacji własnych planów sadzenia i siewu.
Ułatwia to również wprowadzanie warsztatów szkoleniowych, ponieważ uczestnicy mogą łatwo zdecydować, czy jest to dla nich odpowiednie.
Zdecyduj, jak chcesz nauczać każdej sekcji
Myśląc o swoich odbiorcach i o tym, co próbujesz przekazać, zdecyduj, jaki styl uczenia się będzie najlepszy. W przypadku bardziej złożonych tematów, przydatne jest użycie dwóch lub nawet trzech stylów dla każdego punktu nauki, aby upewnić się, że wszyscy uczestnicy jak najwięcej na tym skorzystają.
Szkolenie może byc ujęte w następujące formy:
Prezentacja – gdzie prezentujesz informacje za pomocą slajdów lub flipchartu, a uczestnicy słuchają. Przydatny przy wprowadzaniu tematu i przekazywaniu jasnych faktów.
Burza mózgów / dyskusja grupowa – zadaj pytanie całej grupie i wspólnie porozmawiaj. Przydatny w przypadku łatwych pytań, na które można szybko odpowiedzieć, oraz na początku sesji, aby dać uczestnikom szansę wypowiedzenia się.
Mała grupa dyskusyjna / ćwiczenia – wyjaśnij ćwiczenie całej grupie, a następnie poproś o przedyskutowanie problemu w mniejszych grupach. Zazwyczaj dzieje się tak, gdy przedstawiłeś coś nieco bardziej złożonego. Poproszenie ich o przedyskutowanie i udzielenie odpowiedzi na jedno pytanie pomoże uczestnikom przetrawić to, co im powiedziałeś, a następnie zwerbalizować nowe informacje dla siebie. W formacie grupowym zmniejsza presję na jednostkę, aby sama wymyśliła odpowiedź. Może to być przydatne, jeśli chcesz zachęcić niektórych uczestników do interakcji ze sobą.
Ćwiczenie w parach – poproś uczestników, aby porozmawiali z sąsiadem. Działa to, gdy masz pewność, że każdy ma podstawowe zrozumienie tematu, więc nie zaangażuje się w to tylko jedna osoba. Działa również wtedy, gdy masz mało czasu na ćwiczenie, ponieważ w konwersacji zaangażowanych jest mniej osób.
Indywidualne ćwiczenia / czytanie – działa, gdy uczestnicy muszą pomyśleć o czymś specyficznym dla siebie lub swojej organizacji, lub gdzie jest dużo tekstu, który muszą przeczytać (ludzie mają ogromnie różne prędkości czytania).
Nie zapomnij o uwzględnieniu czasu na informację zwrotną. Może to zająć dużo czasu i trzeba to kontrolować. Zdecyduj z wyprzedzeniem, czy chcesz otrzymywać opinie od każdej osoby, z każdej grupy czy w ogóle. Wyjaśnij, co zamierzasz zrobić przed rozpoczęciem ćwiczenia.
Możesz przygotowac szkolenie samodzielnie, ale możesz również skorzystać z fachowej pomocy profesjonalistów. Firma Ambiznes z Poznania od wielu lat wspiera przedsiębiorców i organizacje, organizując szkolenia i coachingi oraz oferując doradztwo biznesowe. Odwiedź stronę internetową www.ambiznes.pl aby dowiedzieć się więcej na temat oferty.