Na rynku jest mnóstwo ofert, które zachęcają do zakupu auta firmowego. To jeden z podstawowych środków trwałych w nowej firmie i jeden z pierwszych większych, kosztów nowego przedsiębiorstwa. Czy wybrać nowy samochód, czy może używany?
ZAKUP AUTA W FIRMIE
Po wejściu nowych przepisów w życie i zmianach dotyczących leasingu jest on nadal najpopularniejszą formą kredytowania samochodów w firmie. Choć przepisy ograniczyły zakup nowego auta do 150 tysięcy złotych przy samochodzie spalinowych i 255 tysięcy przy aucie z napędem elektrycznym. I tak leasing jest opłacalny. Samochody powyżej tych kwot można oczywiście wziąć w leasing, ale fiskus całość kosztów kwalifikuje tylko do określonej przepisami kwoty.
Pomimo ograniczeń prawnych, to nadal bardzo opłacalna forma kredytowania pojazdów firmowych i nadal tańsza niż zwykły kredyt bankowy. Po pierwsze raty leasingu są kosztem, po drugie procedura jest mniej skomplikowana niż przy przyznawaniu kredytu, a poza tym w historii kredytowej leasing nie jest traktowany jak rata kredytu, bo właścicielem środka trwałego jest firma leasingowa.
Kiedy zapadnie decyzja o leasingu trzeba zastanowić się nad wyborem samochodu: nowego wprost z linii produkcyjnej czy używanego. Zaletą aut używanych jest z pewnością cena, dużo niższa niż samochodu nowego. Jest to opcja dobra, kiedy inwestowanie w sprzęt najwyższej klasy nie jest konieczny.
Wadą takiego rozwiązania są wyższe koszty ubezpieczenia OC, AC i NWW, bo wszystkie są obligatoryjne w przypadku umowy leasingowej. Nowy samochód ma tę zaletę, że ubezpieczenie i opłaty serwisowe są tańsze, a amortyzacja mniejsza. Jednak cena wyjściowa stanowczo większa niż w przypadku aut używanych. Wbrew obiegowej opinii leasing na samochód używany nie jest obwarowany zbyt wieloma ograniczeniami, a oferty oferty leasingu samochodów na rynku są zróżnicowane.
Wiele firm proponuje swoim klientom usługi w komplecie, łącznie z ubezpieczeniem, często na bardzo korzystnych warunkach, oraz załatwieniem wszystkich formalności bez konieczności wielu wizyt klienta. Klient podpisuje umowę z firmą leasingową i czeka na dostarczenie samochodu. Możliwe jest umowa na zakup całej floty samochodów konkretnej marki, lub takich, które mają spełniać określone parametry. Możliwy jest leasing samochodów dostawczych dla nowych firm, nawet takich, które działają dopiero jeden dzień. Staż na rynku przedsiębiorstwa starającego się o leasing nie jest tu ograniczeniem.