Życiorys zawodowy, z łaciny curriculum vitae, a w skrócie CV – podstawowy dokument kandydata podczas ubiegania się o pracę. Może być przepustką do kariery lub zamknąć furtkę do wymarzonego stanowiska. Jak napisać CV, które wyróżnia się spośród innych i otwiera drzwi do kolejnych etapów rekrutacji?
Wzór idealnego CV nie istnieje
Jak napisać dobre CV? Wydawałoby się, że nie ma nic prostszego. Wystarczy wpisać ten termin w wyszukiwarce internetowej, aby skorzystać z mnóstwa profesjonalnych kreatorów życiorysów zawodowych, ale to jeszcze nie gwarantuje sukcesu. Prawdą jest to, że nie istnieje jeden uniwersalny wzór dobrego CV, ponieważ osoby rekrutujące do pracy mogą mieć zupełnie odmienne wymagania, preferencje i zwracać uwagę na inne aspekty naszego życiorysu. Już sam układ graficzny dokumentu może wpłynąć na to, jak wrażenie zrobi na rekrutującym nasza kandydatura. Właśnie dlatego zawsze podczas ubiegania się o pracę, warto zadbać, aby CV wyglądało klarowanie i solidnie, a co jeszcze ważniejsze, zawierało najistotniejsze informacje o kandydacie przy ubieganiu się o dane stanowisko.
Jak pisać CV w 5 krokach?
Jakie informacje rzeczywiście warto zamieszczać w CV i jak powinno się ono prezentować? Ponieważ w sieci można znaleźć wiele poradników na ten temat, postaram się odpowiedzieć na to pytanie w 5 krokach, które ułatwią proces przygotowywania dobrego curriculum vitae.
Krok 1: Estetyka
Dlaczego warto o niej pomyśleć już na początku? Ponieważ estetyka jest tym, co widać już na pierwszy rzut oka. Osoba rekrutująca z pewnością nie odrzuci CV ze względu na ubogą szatę graficzną, ale taki dokument niczym nie wyróżni się spośród dziesiątek, a nawet setek innych. Na tym etapie dobrym pomysłem może być skorzystanie z internetowego generatora CV do pracy. Przygotowując projekt lub korzystając z gotowego wzoru, warto pamiętać, że CV powinno być przede wszystkim czytelne i łatwe w odbiorze.
Krok 2: Układ
Zasadniczo do wyboru są trzy podstawowe wersje: układ chronologiczny, funkcjonalny i celowy. Najczęściej stosowany jest układ chronologiczny. Po danych osobowych zamieszcza się informacje o wykształceniu i doświadczeniu zawodowym w odwróconym porządku chronologicznym, następnie podaje się dane o dodatkowych osiągnięciach, umiejętnościach, zainteresowaniach. Układ funkcjonalny skupia się wyłącznie osiągnięciach, umiejętnościach, czyli kompetencjach wymaganych w danej branży, a celowy podaje jedynie te informacje o kwalifikacjach i doświadczeniu zawodowym kandydata, które mogą być przydatne na danym stanowisku.
Krok 3: Czytelny podział danych
To kolejny etap tworzenia CV, który powinien poprzedzić wprowadzanie danych. Informacje w życiorysie zawodowym muszą być podzielone na części, z wyszczególnionymi nagłówkami, np. za pomocą pogrubienia i większej czcionki oraz podpunktów. Taki podział nie rozprasza pracodawcy podczas czytania i dłużej zatrzymuje jego uwagę na treści życiorysu.
Krok 4: Zdjęcie
Choć to, czy należy umieszczać w CV swoje zdjęcie zaczyna być coraz głośniej dyskutowane, na naszym rynku pracy nadal przyjmuje się, że fotografia kandydata powinna znajdować się w życiorysie. Obowiązkowo fotografia musi znaleźć się w dokumencie kandydata na stanowisko, w którym pewną rolę odgrywa zewnętrzna prezencja. Jakie zdjęcie wybrać do CV? Ważne jest, aby było to zdjęcie oficjalne, najlepiej w eleganckim i nie wyzywającym stroju, w przypadku kobiet bez mocnego makijażu. Dobrym, coraz częściej praktykowanym rozwiązaniem może być wykonanie zdjęcia do CV u fotografa specjalizującego się w fotografii biznesowej. Taka fotografia pomaga dodatkowo wyeksponować pożądane na danym stanowisku cechy kandydata i stworzyć profesjonalny wizerunek.
Krok 5: Treść
O ile wygląd CV zwykle nie nastręcza piszącemu zbyt dużych problemów, to często zaczynają się one pojawiać przy wpisywaniu treści. Co zawrzeć w CV, a co pominąć?
Do podstawowych informacji, które trzeba wpisać do CV należą:
- dane osobowe i kontaktowe,
- wykształcenie,
- doświadczenie zawodowe,
- odbyte szkolenia, kursy,
- zgoda na przetwarzanie danych osobowych.
Oprócz powyższych danych, w CV warto dodać informacje o umiejętnościach, np. umiejętności szybkiego pisania na klawiaturze czy obsługi pakietów biurowych. Tak naprawdę to właśnie ta część może sprawić, że nasza kandydatura wyróżni się spośród innych. W tej rubryce warto zamieścić wszystko, co może przydać się w pracy na danym stanowisku, ale trzeba pamiętać, aby pisać zwięźle i konkretnie. Pamiętajmy także, że tu nie wpisuje się swoich cech charakteru, takie informacje można zawrzeć w liście motywacyjnym.
Zainteresowania to kolejny dział, który może znaleźć się w CV. Te informacje nie są obowiązkowe, ale mogą dać przyszłemu pracodawcy pełniejszy obraz kandydata. Wpisując dane to tej rubryki należy pisać szczerze, bo zainteresowania mogą choć wcale nie muszą pokrywać się z branżą, w której chce się pracować. Tutaj także zaleca się stosowanie konkretów oraz unikanie ogólników – zamiast sport, czy muzyka, lepiej jest wpisać konkretne gatunki muzyczne lub dyscypliny sportowe.
Na koniec warto zwrócić uwagę na ważne szczegóły, o których trzeba pamiętać pisząc CV
- Długość – powinno zająć jedną kartę A4, ale w wyjątkowych sytuacjach, np. przy szczególnie długim doświadczeniu zawodowym można dodać kolejną stronę.
- Czcionka – standardowa w kolorze czarnym.
- Format pliku – najczęściej stosowane formaty to: doc, jpg, rtf, najlepiej jednak, gdy wysłane drogą elektroniczną CV będzie zapisane w formacie pdf. Dzięki temu można mieć pewność, że dokument będzie wyglądał tak samo na każdym komputerze.