Treść umowy o prace jest redagowana w oparciu o Kodeks Pracy oraz obowiązujące w Polsce prawo. Sporo jednak w niej miejsca na sporządzanie zapisów szczegółowych, mających zastosowanie jedynie w strukturze danego przedsiębiorstwa. Należy zwrócić uwagę na to, że nie tylko pracodawca, ale i pracownik może mieć wpływ na ostateczny kształt umowy o pracę, a zawartość poszczególnych paragrafów powinna być ustalona wspólnie w drodze porozumienia.
Klauzula poufności i tajemnica służbowa
Dla niektórych przedsiębiorców niezwykle istotne jest zachowanie tajemnicy służbowej przez zatrudnionych pracowników. W związku z tym umowa o pracę zawiera klauzulę poufności, w której zastrzeżone mogą być wszystkie informacje nie podawane do wiedzy publicznej. Może ona dotyczyć w szczególności danych znanych jedynie wymienionym osobom lub grupie osób. Zazwyczaj mają one związek z:
- ochroną danych technicznych wytwarzanych produktów,
- szczegółami stosowanych technologii,
- sposobami ustalania cen,
- informacjami na temat organizacji przedsiębiorstwa oraz
- innymi danymi mającymi wartość gospodarczą, a mogącymi służyć nieuczciwej konkurencji.
Odpowiedzialność w razie wyjawienia tajemnicy służbowej
Oczywiście klauzula poufności zawiera także wzmiankę o karach stosowanych w przypadku wyjawienia tajemnicy służbowej. Powinna ona wskazywać na Ustawę o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji, która ujawnienie tajemnicy służbowej traktuje jako czyn nieuczciwej konkurencji za który grozić może grzywna, kara ograniczenia wolności, a nawet pozbawienia wolności. Roszczenia pracodawcy wobec pracownika niedotrzymującego klauzuli poufności mogą być jeszcze dotkliwsze i obejmować zadośćuczynienie doznanej szkody.
źródło obrazka wyróżniającego: www.praca.pl