0

Ile spać, żeby się wyspać?

Niewyspanym można czuć się nawet po 7-8 godzinach snu, może się też zdarzyć, że pełni życia i wigoru wstajemy po przespaniu zaledwie 6 godzin. Jaka ilość snu jest potrzebna, aby nie czuć się zmęczonym i mieć odpowiednią ilość energii do codziennych zadań?

Nie będzie odkryciem stwierdzenie, że odpowiednia ilość snu to obok właściwej diety i aktywności fizycznej, jeden z filarów zdrowego stylu życia. Już jedna źle przespana noc obniża nastrój i zmniejsza efektywność, a wtedy nawet solidna porcja kofeiny pomaga tylko na chwilę. Jeszcze większy problem pojawia się wtedy, gdy następuje ciąg źle przespanych nocy, i to nawet wtedy, gdy kładziemy się do łóżka o normalnej porze. W dłuższej perspektywie może to prowadzić nie tylko do złego samopoczucia, ale także poważnych kłopotów ze zdrowiem.

Problem z wysypianiem się wbrew pozorom nie dotyczy tylko balangowiczów lub osób zbyt długo przesiadujących przed ekranem. Cały sekret wysypiania się tkwi nie w tym jak długo śpimy, ale jaka jest jakość snu.

Sen człowieka dzieli się na kilka następujących po sobie faz, które trwają ok. 1,5 godziny. Dla odpowiedniej regeneracji szczególnie ważna jest faza snu głębokiego, jednak aby mogła nastąpić wcześniej konieczne jest przejście przez przygotowujące fazy snu lekkiego. Według wyliczeń naukowców, dla dobrego wyspania taki cykl powinien odbyć się 5 razy, a więc w sumie ok. 7,5 godziny.

Sprawa nie jest jednak taka prosta, gdyż każdy organizm jest inny. Różnice między zapotrzebowaniem na sen między ludźmi mogą wynosić nawet kilkadziesiąt minut. Oznacza to, że jedyne co możemy zrobić, aby się wyspać to zadbać o możliwość spokojnego snu i zaufać własnemu zegarowi biologicznemu.

Jak stworzyć optymalne warunki do wysypiania się?

 

  • Godzinę przed pójściem spać należy zajmować się tylko tym, co wprowadza w nastrój spokoju i rozluźnienia, np. kąpielą, czytaniem książki.
  • Z pomieszczenia, w którym śpimy warto usunąć tykające zegary i urządzenia elektroniczne – choć nie zdajemy sobie z tego sprawy, mogą powodować wybudzenie z fazy snu lekkiego.
  • Wieczorem nie należy jeść nic ciężkostrawnego, dobrze jest także napić się wody, aby nawodnić organizm.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.