0

Jak poprawić pamięć i koncentrację?

Dobra pamięć przydaje się nie tylko w szkole, niestety z wiekiem zaczyna szwankować, a to przekłada się na funkcjonowanie w domu i życiu zawodowym. Ważne wydarzenia, które „wypadają” z głowy czy problemy ze znalezieniem kluczyków, pojawiające się coraz częściej z biegiem lat to norma, jednak są sposoby, aby przedłużyć jasność umysłu.

Dieta dla mózgu
Dla sprawnego działaniu mózgu znaczenie ma przede wszystkim dieta. Największy wpływ na możliwości intelektualne ma glukoza, pochodząca z węglowodanów złożonych, które można znaleźć w chlebie razowym, brązowym ryżu, kaszach gruboziarnistych, ziarnach, orzechach, pestkach, warzywach i owocach. Aby glukoza skutecznie zasilała mózg przez cały dzień, należy je z spożywać w pięciu małych porcjach dziennie. Oprócz tego podstawowego „paliwa”, mózg do sprawnego zapamiętywania i koncentracji potrzebuje lecytyny, potasu, żelaza, cynku witamin: A, C, E, z grupy B oraz kwasów omega-3.

Ruch
Dla prawidłowego działania mózgu ważne jest dostarczanie odpowiedniej ilości tlenu do jego komórek. Duże dawki tlenu sprawiają, że mózg jest lepiej odżywiony, co skutkuje lepszą koncentracją, pamięcią i sprawnością myślenia. Aktywność fizyczna na świeżym powietrzu sprzyja tworzeniu się nowych połączeń międzykomórkowych, dzięki czemu przedłuża się młodość mózgu, a wraz z nią zdolność uczenia się, kreatywność.

Sen
Problemy z pamięcią, dekoncentracja, rozdrażnienie to skutki niedospania. Mózg potrzebuje snu do pozbycia się zbędnych informacji, odbudowywania połączeń międzykomórkowych, dotlenienia i odpoczynku. Zapotrzebowanie na sen to indywidualna kwestia, jednak pewne jest, że zarywanie nocy będzie poważnie upośledzać możliwości umysłowe.

Na koniec warto wspomnieć, że do wsparcia procesów zapamiętywania i koncentracji, potrzebny jest każdy z wyżej wymienionych elementów. Nawet najlepiej zbilansowana dieta nie pomoże, jeśli organizmowi brakuje snu lub dotlenienia. Pomocne mogą być także suplementy diety z apteki, zawierające lecytynę, żeń-szeń czy wyciąg z miłorzębu japońskiego oraz regularne ćwiczenia, np. rozwiązywanie krzyżówek, łamigłówek, zapamiętywanie wyrazów.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.