0

Pomysł na biznes – znana branża, innowacje czy franczyza?

Własna działalność może być wymarzoną alternatywą dla pracy na etacie. Koniec ograniczeń czasem pracy czy terminem realizacji, brak przełożonego i co najważniejsze możliwość realizowania swoich prawdziwych pasji to kusząca propozycja dla osób tęskniących za niezależnością w życiu zawodowym.

Jednak często zdarza się, że brak odpowiedniego pomysłu na własny biznes staje się główną przeszkodą, która stoi na drodze początkującego przedsiębiorcy. Skąd czerpać inspiracje do tworzenia własnego planu na opłacalny biznes?

 

Innowacje – dobre na start

Obecnie bardzo promowane są innowacyjne produkty i usługi. Znalezienie niszy na rynku to często klucz do sukcesu nowo powstającej firmy. Niekiedy do zdobycia uznania konsumentów wystarczy niewielka modyfikacja czegoś dobrze znanego, w sposób, który lepiej zaspokoi ich potrzeby.

Przykład mogą stanowić kawiarnie, których nie brakuje zarówno w metropoliach, jak i małych miejscowościach. Ostatnio sporą popularnością cieszą się kawiarnie dla miłośników zwierząt, do których można przychodzić z pupilami albo fanów gier planszowych.

Atutem innowacyjnych, niszowych produktów i usług jest mała konkurencyjność. Warto pamiętać, że innowacyjny pomysł na dobry biznes często ma szansę na rożnego rodzaju dotacje i wsparcie ze strony rządowych i europejskich instytucji. Także w mediach wiele uwagi poświęca się nowoczesnym technologiom i przełomowym rozwiązaniom, pojawiającym się w danej branży po raz pierwszy.

Trzeba jednak dodać, że sukces innowacyjnego pomysłu na biznes w dużej mierze będzie zależeć od wyboru odpowiedniego momentu na start. Właśnie dlatego, warto wcześniej zbadać zapotrzebowanie konsumentów i upewnić się, że w danym momencie będzie można liczyć na większe zainteresowanie nową ofertą.

 

Nowy biznes w znanej branży

Choć w ostatnim czasie szczególnie dużo uwagi poświęca się innowacjom, nie oznacza to, że bez innowacyjnej usługi lub produktu nowa firma ma nie szans na wybicie się wśród konkurencji. W znalezieniu własnego pomysłu na dochodowy biznes pomóc może coś innego – doświadczenie zdobyte w dotychczasowej pracy.

Wieloletnia praca na etacie pozwala zdobyć umiejętności, wiedzę oraz sieć kontaktów, dzięki którym nowo powstająca firma ma większe szanse na powodzenie. Dobrym przykładem takiego rozwiązania mogą być firmy oferujące usługi IT, doradztwo, usługi gastronomiczne, handel nieruchomościami czy usługi kosmetyczne lub fryzjerskie.

W rozwijaniu własnego biznesu może pomóc nie tylko doświadczenie zdobyte w dotychczasowej pracy zawodowej, ale dzięki swoim pasjom. Kursy jazdy konnej, na nartach, nurkowania czy tańca mogą stanowić dochodowy biznes, zwłaszcza w połączeniu z obozami czy zajęciami w grupach.

 

Czy franczyza to dobry pomysł na biznes?

Na opłacalny biznes mogą liczyć także ci, którzy zdecydują się na franczyzę – sposób prowadzenia działalności gospodarczej pod szyldem znanej marki. Dla osób, które nie mają doświadczenia w biznesie lub własnego pomysłu na firmę albo widzą szczególne szanse na sukces danej firmy w swojej miejscowości, może to być doskonała opcja. Oczywiście, jak we wszystkim, współpraca z franczyzodawcą ma swoje zalety i wady.

Główną zaletą jest niewątpliwie popularność danej marki, która przyciągnie klientów szybko i bez wielu zabiegów promocyjnych i marketingowych. Dla przedsiębiorcy to duże poczucie bezpieczeństwa i komfort psychiczny, których zazwyczaj brakuje na początku budowania całkowicie nowej, nieznanej marki.

Dużym atutem franczyzy jest także brak konieczności posiadania dużego kapitału na start. Franczyzobiorca może liczyć na gotową wiedzę, doświadczenie biznesowe, szkolenia dla siebie i pracowników oraz dobre warunki umów z dostawcami i kontrahentami.

Decydując się na współpracę na zasadach franczyzy, trzeba liczyć się z drugą stroną medalu. Na początek musi on opłacić koszt udzielenia licencji oraz wypłaty franczyzodawcy określonej części swojego obrotu podczas całego okresu trwania umowy. Nawet w przypadku współpracy z dobrze znaną marką, początkowe zyski dla franczyzobiorcy mogą być stosunkowo niewielkie.

Inna kwestia to brak samodzielności, która dla startującego przedsiębiorcy jest zaletą, ale z czasem może ograniczać. Niezależnie od tego jak radzi sobie firma, to właściciel marki ma wyłączne prawo podejmowania wszelkich decyzji.

Prowadząc biznes franczyzowy trzeba zapomnieć o wprowadzaniu własnych innowacji, ale liczyć się z odpowiedzialnością za wszelkie błędy, które odbijają się na osiąganym obrocie. Mimo to, franczyza w Polsce z roku na rok staje się coraz popularniejszą formą prowadzenia biznesu. W ciągu ostatnich kilkunastu lat liczba firm franczyzowych nad Wisłą wzrosła prawie 20-krotnie.

Jak widać, sposobów na start w biznesie jest co najmniej kilka. Zarówno innowacyjny, niszowy biznes, franczyza, jak i firma oparta na dotychczasowym doświadczeniu przedsiębiorcy może mieć duże szanse na sukces, o ile jej powstanie poprzedzi odpowiednie badanie zapotrzebowania na rynku i znalezienie najbardziej właściwego momentu na start.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Time limit is exhausted. Please reload the CAPTCHA.